Vitaminas D (kalciferolis)

Teksto dydis:

Vitaminas D (kalciferolis)

Vitaminas D (kalciferolis) padeda organizmui pasisavinti kalcį ir fosforą, stiprina kaulus ir dantis, padeda išvengti rachito, artrito ir osteoporozės, dalyvauja augimo ir brendimo procesuose, būtinas sveikai nervų sistemai ir imunitetui. 
 
Natūralūs vitamino D šaltiniai yra žuvų taukai, jautienos kepenys, ikrai, sviestas, pienas, sūris, kiaušinio trynys. Žmogaus organizme Vitaminas D susidaro veikiant ultravioletiniams spinduliams.  
Suaugusiam žmogui rekomenduojama vitamino D paros norma yra 5 mikrogramai.
Esant vitamino D trūkumui pasireiškia kaulų skausmas, raumenų silpnumas, rachitas, sutrikęs dantų augimas, dėmės ant dantų, sumažėjęs atsparumas infekcinėms ligoms.
Perdozavus vitamino D pasireiškia pykinimas, vėmimas, pablogėjęs apetitas, troškulys, dažnas šlapinimasis, sutrikęs širdies ritmas, kalcio ir fosforo sankaupos minkštuosiuose audiniuose, vidurių užkietėjimas.
 
Vitaminas D (Kalciferolis) - grupė riebaluose tirpstančių panašių medžiagų, priskiriamų vitaminams. Žinomos formos - lamisterolis (Vitaminas D1), ergokalciferolis (Vitaminas D2), cholekalciferolis (Vitaminas D3), dihidrotachisterolis (Vitaminas D4). Žmogaus organizme svarbiausios formos - ergokalciferolis ir cholekalciferolis.
 
Šaltiniai
Su maistu gaunamas ergosterolis ir cholisterolis, kurie veikiant ultravioletine šviesa organizme paverčiami vitaminais D2 (ergokalciferoliu) ir D3 (cholekalciferoliu).
Vitamino D yra specialiai praturtintame maiste pavyzdžiui piene), taip pat kai kuriuose produktuose natūraliai - riebiose lašišose, silkėse, unguriuose, žuvų taukuose, kiaušinio trynyje.
 
Savybės
Vitaminas D tirpsta riebaluose, organizme virsta . Pašalinamas lėtai, greičiau pašalinama D3 vitamino forma.
 
Poveikis
Vitaminas D reguliuoja mineralinių medžiagų (kalcio, fosforo, magnio) apykaita, reguliuodamas kalcio ir fosforo įsiurbimą žarnyne, padeda šioms medžiagoms išsilaikyti kauluose ir dantyse. Taip pat saugo nuo osteoporozės, greičiau iš organizmo pašalina toksiškai veikiantį šviną.
 
Poreikis
Vitaminu D pakankamai apsirūpinti užtekų 10 minučių pabūti saulėje, tačiau toliau nuo pusiaujo esančiose vietovėse (ir Lietuvoje) to padaryti neišeina, dėl to rekomenduojama vartoti 5 mikrogramus vitamino per dieną papildomai. Nėščioms ir žindančioms vitamino reikia dvigubai daugiau. Taip pat daugiau vitamino reikia sergant kai kuriomis kepenų ir inkstų ligomis, rachito profilaktikai.
 
Trūkumas
Trūkstant vitamino D, vaikams deformuojasi kaukolė ir stuburas, žandikauliai, sutrinka dantų augimas, atsiranda dėmių dantų emalyje. Suaugusiesiems susilpnėja raumenys, silpnėja imunitetas. Ilgai trūkstant vitamino, suminkštėja kaulai, susergama osteomaliacija.
 
Perteklius
Vitaminas D kaupiasi organizme, todėl nesunku perdozuoti, požymiai - silpnumas, pykinimas, vėmimas, viduriavimas, kalcio nuosėdos organizme, rečiau sutrinka inkstų veikla. Vitamino D perteklius gali skatinti aterosklerozės vystymąsi.
 
Vitamino savybės
Tirpsta riebaluose
 
RDA (suaugusiam vyrui)          5 µg/dieną
RDA (suaugusiai moteriai)       5 µg/dieną
Trūkumo simptomai
•                    Rachitas
•                    Susilpnėję raumenys
•                    Susilpnėjęs imunitetas
•                    Osteomaliacija
Pertekliaus simptomai
•                    Silpnumas
•                    Pykinimas
•                    Vėmimas
•                    Viduriavimas
•                    Kalcio nuosėdos organizme
•                    Sutrikusi inkstų veikla
Pagrindiniai šaltiniai
•                    Žuvų taukai
•                    Ikrai
•                    Sviestas
•                    Sūris
•                    Mėsa
•                    Kiaušinio trynys
•                    Menkės kepenėlės
•                    Silkė, lašiša
•                    Pienas
 

Komentuoti

Skaitytojų komentarai (9)

Elena 2021 rugs. 26 05:24

Aceasta este o mărturie pe care o voi spune tuturor să o audă. sunt căsătorit de 4 ani și în al cincilea an de căsătorie, o altă femeie a avut o vrajă pentru a-mi lua iubitul de la mine și soțul meu m-a părăsit pe mine și pe copii și am suferit de 2 ani până când am vrut să spun o postare în care acest lucru om Dr.Wealthy am ajutat pe cineva și am decis să-l încerc să mă ajute să-mi aduc soțul iubit acasă și crede-mă, doar îi trimit fotografia lui și a soțului meu și după 48 de ore așa cum mi-a spus, am văzut o mașină a intrat în casă și iată că era soțul meu și el a venit la mine și la copii și de aceea sunt fericit să vă fac pe toți dintre voi în probleme similare să se întâlnească cu acest bărbat și să-l revină pe iubitul vostru e-mail: wealthylovespell@gmail.com sau îl puteți contacta sau whatsapp la acest +2348105150446

Vytaute 2019 rugs. 10 15:30

Vit D pradejau vartoti kai pasidarius tyruma pamaciau trukuma.Atsistate nuotaika, miegas, nuovargio nebejauciu tokio kaip anksciau.Vartojau D pearls .

Daiva 2018 liep. 31 16:11

Idomiausia tai, kad niekad nejauciau kazkokiu astriu simptomu, bet pasidarius vit d tyrima buvau nustebus, jo tebuvo tik puse normos.dabar vartoju kasdien visus metus, o ziema netgi didesne doze.Geriausiai man savinasi d pearls .