Vitaminas D (kalciferolis)

Teksto dydis:

Vitaminas D (kalciferolis)

Vitaminas D (kalciferolis) padeda organizmui pasisavinti kalcį ir fosforą, stiprina kaulus ir dantis, padeda išvengti rachito, artrito ir osteoporozės, dalyvauja augimo ir brendimo procesuose, būtinas sveikai nervų sistemai ir imunitetui. 
 
Natūralūs vitamino D šaltiniai yra žuvų taukai, jautienos kepenys, ikrai, sviestas, pienas, sūris, kiaušinio trynys. Žmogaus organizme Vitaminas D susidaro veikiant ultravioletiniams spinduliams.  
Suaugusiam žmogui rekomenduojama vitamino D paros norma yra 5 mikrogramai.
Esant vitamino D trūkumui pasireiškia kaulų skausmas, raumenų silpnumas, rachitas, sutrikęs dantų augimas, dėmės ant dantų, sumažėjęs atsparumas infekcinėms ligoms.
Perdozavus vitamino D pasireiškia pykinimas, vėmimas, pablogėjęs apetitas, troškulys, dažnas šlapinimasis, sutrikęs širdies ritmas, kalcio ir fosforo sankaupos minkštuosiuose audiniuose, vidurių užkietėjimas.
 
Vitaminas D (Kalciferolis) - grupė riebaluose tirpstančių panašių medžiagų, priskiriamų vitaminams. Žinomos formos - lamisterolis (Vitaminas D1), ergokalciferolis (Vitaminas D2), cholekalciferolis (Vitaminas D3), dihidrotachisterolis (Vitaminas D4). Žmogaus organizme svarbiausios formos - ergokalciferolis ir cholekalciferolis.
 
Šaltiniai
Su maistu gaunamas ergosterolis ir cholisterolis, kurie veikiant ultravioletine šviesa organizme paverčiami vitaminais D2 (ergokalciferoliu) ir D3 (cholekalciferoliu).
Vitamino D yra specialiai praturtintame maiste pavyzdžiui piene), taip pat kai kuriuose produktuose natūraliai - riebiose lašišose, silkėse, unguriuose, žuvų taukuose, kiaušinio trynyje.
 
Savybės
Vitaminas D tirpsta riebaluose, organizme virsta . Pašalinamas lėtai, greičiau pašalinama D3 vitamino forma.
 
Poveikis
Vitaminas D reguliuoja mineralinių medžiagų (kalcio, fosforo, magnio) apykaita, reguliuodamas kalcio ir fosforo įsiurbimą žarnyne, padeda šioms medžiagoms išsilaikyti kauluose ir dantyse. Taip pat saugo nuo osteoporozės, greičiau iš organizmo pašalina toksiškai veikiantį šviną.
 
Poreikis
Vitaminu D pakankamai apsirūpinti užtekų 10 minučių pabūti saulėje, tačiau toliau nuo pusiaujo esančiose vietovėse (ir Lietuvoje) to padaryti neišeina, dėl to rekomenduojama vartoti 5 mikrogramus vitamino per dieną papildomai. Nėščioms ir žindančioms vitamino reikia dvigubai daugiau. Taip pat daugiau vitamino reikia sergant kai kuriomis kepenų ir inkstų ligomis, rachito profilaktikai.
 
Trūkumas
Trūkstant vitamino D, vaikams deformuojasi kaukolė ir stuburas, žandikauliai, sutrinka dantų augimas, atsiranda dėmių dantų emalyje. Suaugusiesiems susilpnėja raumenys, silpnėja imunitetas. Ilgai trūkstant vitamino, suminkštėja kaulai, susergama osteomaliacija.
 
Perteklius
Vitaminas D kaupiasi organizme, todėl nesunku perdozuoti, požymiai - silpnumas, pykinimas, vėmimas, viduriavimas, kalcio nuosėdos organizme, rečiau sutrinka inkstų veikla. Vitamino D perteklius gali skatinti aterosklerozės vystymąsi.
 
Vitamino savybės
Tirpsta riebaluose
 
RDA (suaugusiam vyrui)          5 µg/dieną
RDA (suaugusiai moteriai)       5 µg/dieną
Trūkumo simptomai
•                    Rachitas
•                    Susilpnėję raumenys
•                    Susilpnėjęs imunitetas
•                    Osteomaliacija
Pertekliaus simptomai
•                    Silpnumas
•                    Pykinimas
•                    Vėmimas
•                    Viduriavimas
•                    Kalcio nuosėdos organizme
•                    Sutrikusi inkstų veikla
Pagrindiniai šaltiniai
•                    Žuvų taukai
•                    Ikrai
•                    Sviestas
•                    Sūris
•                    Mėsa
•                    Kiaušinio trynys
•                    Menkės kepenėlės
•                    Silkė, lašiša
•                    Pienas
 

Komentuoti

Skaitytojų komentarai (6)

don 2018 geg. 9 10:40

Tai žiurkių nuodai ir nieko bendro su natūraliu vitaminų d neturi .
pasiskaitykit veterinarijos dokumentus koks tai nuodas . bet vaikučiams lašinimas . sveikata lt tai balvonai psichopatai

Ausra 2017 spal. 26 15:56

Sveiki.Po paskutiniu tyrimu nustatyta,D2+D3. 31.85 nmol/l
D2+D3/pg/l 12,74
Kenciu pastovius skausmus sanariu ir raumenu,dazni galvos skausmai.Geriu vaistus pastoviai sortis,nabilet plus.Man 51metai.
Prasau patarkite kokius galeciau D papildus gerti?
Aciu
Pagarbiai Ausra

Laura 2017 bal. 25 13:44

Man taip pat labai patiko D-Pearls. Mažos kapsulytės ir labai gerai atsistato vit. D trūkumas.

Video