Vitaminas D

Teksto dydis:

Vitaminas D

Vitaminas D (Kalciferolis) – grupė riebaluose tirpstančių panašių medžiagų, priskiriamų vitaminams. Žinomos formos - lamisterolis (Vitaminas D1), ergokalciferolis (Vitaminas D2), cholekalciferolis (Vitaminas D3), dihidrotachisterolis (Vitaminas D4). Žmogaus organizme svarbiausios formos - ergokalciferolis ir cholekalciferolis.
Funkcijos
Vitaminas D (kalciferolis) padeda organizmui pasisavinti kalcį, fosforą ir magnį, reguliuoja kalcio ir fosforo įsiurbimą žarnyne, padeda šioms medžiagoms išsilaikyti kauluose ir dantyse, padeda išvengti rachito, artrito ir osteoporozės, dalyvauja augimo ir brendimo procesuose, greičiau iš organizmo pašalina toksiškai veikiantį šviną, būtinas sveikai nervų sistemai ir imunitetui.
 
Poreikis
Vitaminu D pakankamai apsirūpinti užtekųt 10 minučių pabūti saulėje, tačiau toliau nuo pusiaujo esančiose vietovėse (ir Lietuvoje) to padaryti neišeina, dėl to rekomenduojama vartoti 5 mikrogramus vitamino per dieną papildomai. Nėščioms ir žindamčioms vitamino reikia dvigubai daugiau. Taip pat daugiau vitamino reikia sergant kai kuriomis kepenų ir inkstų ligomis, rachito profilaktikai.
 
Pagrindiniai šaltiniai
Natūralūs vitamino D šaltinia yra žuvų taukai, jautienos ir menkės kepenys, ikrai, sviestas, pienas, sūris, kiaušinio trynys, mėsa, silkė, lašiša, ungurys. Žmogaus organizme Vitaminas D susidaro veikiant ultravioletiniams spinduliams. Su maistu gaunamas ergosterolis ir cholisterolis, kurie veikiant ultravioletine šviesa organizme paverčiami vitaminais D2 (ergokalciferoliu) ir D3 (cholekalciferoliu).
 
Trūkumo simptomai
Trūkstant vitamino D, vaikams vystosi rachitas, deformuojasi kaukolė ir stuburas, žandikauliai, sutrinka dantų augimas, atsiranda dėmių dantų emalyje. Suaugusiesiems skauda kaulus, susilpnėja raumenys, sumažėja atsparumas infekcinėms ligoms. Ilgai trūkstant vitamino, suminkštėja kaulai, susergama osteomaliacija.
 
Pertekliaus simptomai
Vitaminas D kaupiasi organizme, todėl nesunku perdozuoti. Perdozavus vitamino D pasireiškia silpnumas, pykinimas, vėmimas, viduriavimas arba vidurių užkietėjimas, pablogėjęs apetitas, troškulys, dažnas šlapinimasis, sutrikęs širdies ritmas, kalcio ir fosforo sankaupos minkštuosiuose audiniuose. Rečiau sutrinka inkstų veikla, vidurių užkietėjimas. Vitamino D perteklius gali skatinti aterosklerozės vystymąsi.
 
Savybės
Vitaminas D tirpsta riebaluose, organizme virsta. Pašalinamas lėtai, greičiau pašalinama D3 vitamino forma.

Komentuoti

Skaitytojų komentarai (2)

rimas 2016 gruod. 15 19:46

Nors ir gerai išsimiegu bet pavalgius labai ima miegas ir nesinori nieko veikt tik miegot, ar gali būt čia vitamino trūkumas?

Jonas 2016 spal. 12 11:35

Sveiki, jei trūksta vit.D geriu D-Pearls papildą daniškas, labai padeda atstatyti trūkstamą vit.D kiekį , poveikis išlieka ilgam.

Video