Vitaminas B3

Teksto dydis:

Vitaminas B3


Vitaminas B3 (Nikotino rūgštis, Niacinas ar vitaminas PP)
– vandenyje tirpstantis B grupės vitaminas. Lengvai metabolizuota niacino forma yra nikotinamidas.
 
Funkcijos
Vitaminas B3, dar vadinamas niacinu, nikotinine rūgštimi, nikotinamidu, niacinamidu, kartu su vitaminu B1, B2, B6 ir pantoteno rūgštimi dalyvauja energijos gamyboje iš maiste esančių angliavandenių, riebalų ir baltymų. Šis vitaminas taip pat dalyvauja skrandžio rūgšties sintezėje. Vitaminas B3 reikalingas toksinams iš organizmo šalinti, kai kurių hormonų sintezei ir normaliai organizmo fermentų funkcijai, nervų sistemos veiklai. Vitaminas B3 mažina blogojo cholesterolio ir didina gerojo cholesterolio kiekį kraujyje, svarbus diabeto prevencijai, mažina kraujospūdį.
Nikotinamidas labai svarbus oksidacijos-redukcijos reakcijoms, audinių kvėpavimui, angliavandenių įsisavinimui, cholesterino ir porfirino apytakai, tulžies ir skrandžio sulčių išsiskyrimui, hormonų sintezei.
Niacinas plečia kraujagysles ir kapiliarus veido srityje, krūtinėje, nugaroje, kojose, smegenyse. Šis vitaminas gali pagerinti būklę sergant šizofrenija, depresija, demensija. Kartu su kitais vitaminais, niacinas svarbus geram regėjimui ir kataraktos prevencijai, palaiko normalią odos ir kitų audinių funkciją, gali pagerinti odos būklę esant paprastiesiems spuogams, teigiamai veikia esant artritui.
 
Poreikis
Rekomenduojama vitamino B3 paros dozė vyrams yra 19 mg, moterims 13 mg, nėščioms moterims – 15 mg, maitinančioms – 18 mg. Sergant alkoholizmu, sutrikus baltymų apykaitai, esant vitamino B6 trūkumui, valgant mažai baltymų turintį maistą vitamino reikia daugiau.
 
Pagrindiniai šaltiniai
Vitaminas B3 randamas pieno produktuose, mėsoje (ypač liesoje), kepenyse, žuvyje, grikių kruopose, žirniuose, pupose, rupioje duonoje, riešutuose, bulvėse, žiediniuose ir Briuselio kopūstuose.
Vitaminą B3 gali sintetinti organizmo ląstelės iš amino rūgšties triptofano.
 
Trūkumo simptomai
Vitamino B3 trūkumas sukelia odos susirgimus (dermatitą), burnos gleivinės, liežuvio uždegimus, virškinimo sutrikimus, viduriavimą arba vidurių užkietėjimą, apetito stoką, pykinimą, vėmimą, bendrą nuovargį, dirglumą, depresiją. Gali kankinti nemiga, galvos, raumenų skausmas. Trūkstant niacino sutrinka atmintis ir mąstymas, prasideda pelagra (niacino avitaminozė). Lietuvoje pelagra reta, nes niacinas yra gana paplitęs maisto produktuose.
 
Pertekliaus simptomai
Didesnė kaip 100 miligramų paros dozė plečia kraujagysles, sukelia odos niežėjimą, bėrimus, pykinimą, galvos skausmą, alergiją. Didelės niacino dozės gali sukelti kepenų pažeidimus, opas. Gali sukelti hipoglikemiją, posthipoglikeminę hiperglikemiją.
 
Savybės
Niacinas tirpsta vandenyje, organizme virsta nikotinamidu.

Komentuoti

Video