Ypatingo dėmesio zona – virškinimo sistema

Teksto dydis:

Ypatingo dėmesio zona – virškinimo sistema

2012 gruod. 5 00:00

Per visą gyvenimą mūsų virškinimo sistema vidutiniškai perdirba apie 30 tonų maisto produktų ir 50 tūkst. litrų skysčių. Tuo pat metu jai dar reikia kovoti su toksinais, mikrobais, rūgštimis. Šiai kovai ji apsirūpinusi viskuo, ko reikia. Tačiau bet kokie nerimą keliantys požymiai, rodantys, jog sistemos veikloje kažkas negerai,– pagrindas būti budriems.
 
Mūsų „kuro bakas”
 
Neteisinga mityba ir stresai, o taip pat ir kai kurie kiti veiksniai gali sukelti įvairias virškinimo sistemos problemas ir ligas: rėmenį, opą, viduriavimą, vidurių užkietėjimą ir t.t. Bet mes galim reikšmingai padėti teisingam virškinimo sistemos darbui. Pagrindinė taisyklė šiame darbe – subalansuota mityba. Tiesiog nuostabu, kaip žmonės taip kruopščiai prižiūri, koks tepalas bus įpiltas į jų automobilį ir tuo pačiu visai nesirūpina, ką sumeta į savo nuosavą „kuro baką”. Geriausias kuras žmogaus organizmui – ląsteliena, tai yra daržovės ir vaisiai, kruopos ir grūdai. Riebalų reiktų vartoti mažiau, 30 – 50 g per dieną, ir pageidautinam kad tai būtų augaliniai riebalai. Baltymų kiekis taip pat turėtų būti ribojamas, pakankamai aktyviems žmonėms, tai yra 1,5 g vienam kūno svorio kilogramui.
 
Kaip dar galima padėti virškinimo sistemai?
  • Judėkite! Reguliarūs fiziniai krūviai, nors ir pats paprasčiausias ėjimas, rimtai padeda žarnyno darbui.
  • Gerkite skysčius. Minimalus kiekis, reikalingas normaliam virškinimui – 1,5 litro per dieną.
  • Pasistenkite reguliariai tuštintis (geriausia – vieną kartą kasdien). Jei tuštinatės rečiau kaip tris kartus per savaitę, tai reiškia, kad virškinimo sistemos veikloje atsirado problemų.
  • Nerūkykite ir ribokite alkoholio vartojimą.
  • Nikotinas, alkoholis ir juose esantys toksinai suardo net pačius stipriausius skrandžius, o taip pat kepenis, kasą, žarnyną ir kitus virškinimo sistemos organus.
  • Kiek įmanoma mažiau vartokite nuskausminančių ir priešuždegiminių vaistų. Didelis jų kiekis pažeidžia skrandžio gleivinę.
  • Nepiktnaudžiaukite vidurius laisvinančiais vaistais ir arbatomis. Su vidurių užkietėjimu reikia kovoti subalansuotai maitinantis ir vartojant reikiamą kiekį skysčių. Nuo „laisvinamųjų” skrandis dar labiau „aptingsta”, o tai reiškia, kad polinkis „užkietėjimams” tik dar labiau sustiprėja.
Labiausiai paplitę mitai apie maitinimąsi:
  • Nakčiai valgyti kenksminga. Turėdami tokį įprotį greičiausiai tik priaugsite papildomo svorio, bet iš esmės, valgymas prieš miegą virškinimo sistemai nekenkia, kitaip gera pusė Žemės gyventojų jau būtų seniai išmirusi. Jei nėra medicininių draudimų sveikas žmogus gali valgyti vėlai vakare. Tai nekenkia nei skrandžiui, nei žarnynui. Bet jei dažnai vargina rėmuo geriau negulti miegoti po to, kai tik ką pavalgėte.
  • Rūgštūs produktai skrandžiui kenkia. Kiekvieną dieną pats skrandis gamina iki dviejų litrų virškinamųjų rūgščių. Sveikas skrandis be problemų atlaikys ir dar kažkokį rūgščių kiekį. Ir tik jei yra bėdų su skrandžio gleivine arba blogai veikia sfinkteris(raumeninis raukas, ten kur stemplė pereina į skrandį), tada verta pagalvoti apie tai, kiek vartoti rūgščių produktų.
  • Prasto kvapo iš burnos priežastis – skrandžio ligos. 90 proc. visų prasto kvapo iš burnos priežasčių reikia ieškoti pačioje burnoje. Dažniausiai už tai atsakinga bloga dantų būklė ir bakterijų sankaupos ant liežuvio.
  • Reikia periodiškai padėti žarnynui valytis nuo šlakų. Tokio medicininio supratimo, kaip „šlakai žarnyne” paprasčiausiai nėra: mūsų žarnynas veikia taip, kad pats teisingai ir visapusiškai apsivalo. Todėl, ar jūs geriate vidurius laisvinančius preparatus ar darotės klizmą, tai gali tik laikinai išgelbėti nuo vidurių užkietėjimo, net neapvalys nuo jokių „šlakų” arba „toksinų”. 
Ir vėl rėmuo

Dažniausia skrandžio problema – rėmuo. Rėmens atsiradimo priežastis aiškinama paprastai – dėl sutrikusio virškinimo sfinkerio darbo skrandžio turinys patenka į žarnyną, jo sienelės susierzina, vystosi gleivinės uždegimas. Priežastis gali būti chroniškas gastritas, skrandžio ir dvylikapirštės žarnos opaligė, raumenų susitraukimų, kurie stumia maistą žarnynu, sutrikimai ar diafragmos išvarža. Šie veiksniai pastoviai gali sukelti rėmenį. Bet yra ir tokių faktorių, kuriems esant net ir sveiką žmogų gali „graužti” rėmuo. Dažniausiai tai besaikis riebaus arba aštraus maisto, alkoholio ir kitų sugebančių sukelti rėmenį jau kiekvienam žmogui individualiai, vartojimas. Jei atsiranda toks rėmuo, tai jo gydyti nereikia, jis praeis savaime. Tai pat savaime baigiasi „graužimas”, atsiradęs nėštumo metu. Bet kai rėmuo yra kažkokios ligos pasekmė ir tampa chronišku, tai be specialaus gydymo neišsiversite. Gydyti reiktų pagrindinę sukėlusią rėmenį ligą. O tik po to turėtų būti skiriami neutralizuojantys skrandžio sulčių rūgštingumą vaistai. Na ir svarbiausia, į ką neatsižvelgiant atsikratyti rėmens bus sunku – tai susirgusiojo gyvenimo būdas. Jums būtinai teks atsikratyti kai kurių įpročių.
 
Kai atsakingos… smegenys
 
Be to, kas trečia moteris ir kiek mažiau vyrų laikas nuo laiko turi problemų su skrandžiu ir žarnynu. Medikai pastebi, kad tiriant šias problemas pusė iš jų neturi jokių konkrečių priežasčių. Ir tai visai nenuostabu, nes už tai atsakingos… mūsų smegenys. Žmonės tai vadina „jautriu skrandžiu”, o specialistai – funkcine dispepsija. Mūsų žarnynas apsuptas tinklu iš daugiau kaip 100 milijonų nervų ląstelių, turinčių tiesioginį ryšį su smegenimis. Atsiradus psichologinėms problemoms į jas atsiliepia ne tik smegenys, bet ir virškinimo sistema, dažniausiai arba spartindama, arba lėtindama savo darbą. Būtent todėl prieš egzaminus studentus užpuola skausmų, spazmų, pykinimo arba viduriavimo priepuoliai. Tai gi rėmuo, skausmai ir spazmai pilve, o taip pat kiti laikini nemalonumai ne visada reiškia, kad yra rimtų problemų. Tačiau po banalaus rėmens kauke gali slėptis ir daug sudėtingesnė liga. 

Komentuoti

Skaitytojų komentarai (2)

Salvijus 2015 liep. 28 09:55

Kiekvieną rudenį , kaip taisyklė, paaštrėja skrandžio ir kitų virškinimo organų negalavimai (rėmuo, gastritas, GERL ir kt.) Kad išvengti viso šito laikas pasirūpinti jau dabar, užbėgti tam už akių. Lietuvos Rytų šalių netradicinė medicna turi nemažai priemonių, kad viso šito išvengti. Tik reikia laiku pasirūpinti savo sveikata, nes niekas kitas to nepadarys, tik Jūs patys. salavijasp@gmail.com

jolitele 2012 kov. 24 18:39

Kaip dar galima padėti virškinimo sistemai? As manyciau tik naturaliomis priemonemis reikia padeti, jeigu jau ir atsitinka taip kad sustreikuoja virskinimo sistema as naudoju naturalius maisto papildus is zoleliu, juk vaistinese tikrai yra dabar daug visokiu tokiu is pipirmeciu, ar rozmarinu labai gerai padeda, dar kmynai tvarko pilvo putima, artisokai irgi gerai virskinimui, tulzei, kasai. Labai nemegstu cheminiu visokiu vaistu ar tu vadinamu fermentu, kazkaip jie tik kenkia labiau pripranta virskinimo sistema prie ju tada ir turi jau nuolatos gerti visokius mezym ar panasiai :)

Video