Virškinimo sistemos sutrikimai – gyvenimo būdo pasekmė

Teksto dydis:

Virškinimo sistemos sutrikimai – gyvenimo būdo pasekmė

2013 bal. 17 00:01

Virškinimo sistemos ligos užima 2-ąją–3-ąją vietą tarp dažniausių sveikatos sutrikimų. Virškinimo metu maistas yra susmulkinamas ir suskaidomas. Suskaidytas medžiagas organizmas panaudoja kaip žaliavą tolesnei molekulių sintezei ar kaip energijos šaltinį. Jeigu šis procesas „streikuoja“, organizmas negauna būtinų medžiagų, organų veikla ima strigti, ilgainiui gali išsivysti įvairūs negalavimai ir ligos: rėmuo, opa, viduriavimas, vidurių užkietėjimas. 

Sutrikęs virškinimas – daugelio negalavimų priežastis

Sutrikus virškinimo trakto ar virškinimo liaukų veiklai, dėl sumažėjusio virškinimo fermentų aktyvumo virškinimas nenormaliai sulėtėja. Nesuvirškintas maistas virškinamajame trakte pradeda rūgti, dėl to pasireiškia įvairūs organizmo negalavimai: sunkumo jausmas skrandyje, maisto netoleravimas (pykinimas ar šleikštulys pavalgius), vidurių užkietėjimas, viduriavimas. Gali varginti blogas burnos kvapas, raugėjimas. Dėl sutrikusio virškinimo prarandamas darbingumas, stokojama energijos, nusilpsta imuninė sistema, padažnėja susirgimų uždegiminėmis ligomis, gali sutrikti kraujotaka, atsirasti alerginių reakcijų, išsivystyti nutukimas. 

Dažniausios virškinimo sutrikimų priežastys

Dažniausiai virškinimas sutrinka netinkamai maitinantis, patiriant nuolatinį stresą ir nerimą, esant nepakankamam arba pernelyg dideliam fiziniam krūviui, piktnaudžiaujant alkoholiu. Taip pat įtakos virškinimo sutrikimams turi vaistų sukeltas šalutinis poveikis bei ligos ir jų komplikacijos. Tai apendicitas, dirglios žarnos sindromas, gastritas, hemorojus, hepatitas (gelta), hepatitas C, kepenų cirozė, krono liga, nutukimas, opaligė, opinis kolitas, pankreatitas, peritonitas, pilvo sienos išvaržos, proktitas, gastroezofaginis refliuksas, tulžies pūslės akmenligė, tulžies pūslės uždegimas, žarnų nepraeinamumas. 

Kaip galima padėti savo virškinimo sistemai?

Pirmiausia, būtina subalansuoti savo mitybos racioną. Neginčijama yra šviežių daržovių ir vaisių nauda! Mitybos specialistai pataria paįvairinti savo meniu egzotiniais vaisiais, kurių jau galima nusipirkti ir Lietuvoje. Vienas jų – papaja (gali būti ir džiovinta). Joje esantis baltymus skaidantis fermentas proteazė padės geriau suvirškinti baltymus, t.y. mėsą, paukštieną, kiaušinius. Ananasuose esantis bromelainas – nevienalytis fermentas, pagelbės virškinant ir apsaugos nuo rūgimo procesų, kai valgomas mišrus - angliavandenių, riebalų, baltymų turintis maistas.

Jeigu patinka aštraus skonio patiekalai, pagardinkite juos imbieru. Šis prieskoninis augalas palankiai veikia virškinimo procesą: stimuliuoja virškinimą, palaiko žarnyno tonusą, naudingas kai pykina, nes suaktyvina virškinimo sultis ir neutralizuoja rūgštis. Pankolis ne tik suteikia pikantiško skonio patiekalams (ypač žuvies). Jis naudingas esant pilvo spazmams ir susikaupus dujoms. Pipirmėtė tiks ir maiste, ir arbatai. Ši prieskoninė vaistažolė pasižymi skrandžio spazmus mažinančiu poveikiu sutrikus virškinimui.

Raudonuosiuose burokėliuose ir grūdų patiekaluose esančios medžiagos palaiko tinkamą rūgštinę terpę skrandyje, padeda skaidyti baltymus ir riebalus.

Maiste būtinos maistinės skaidulos. Jos skirstomos į dvi grupes – tirpias ir netirpias. Tirpios skaidulos, tirpdamos vandenyje, suformuoja į gelį panašią masę. Tirpios skaidulos žarnyne taip pat yra gyvenančių bakterijų maistas. Šių skaidulų yra avižose, žirneliuose, pupelėse, vaisiuose, pomidoruose, troškintose daržovėse.

Netirpios skaidulos brinkdamos didina išmatų tūrį ir skatina žarnyno judesius, tai palaiko savailaikį nesuvirškintų medžiagų pašalinimą iš organizmo. Šių skaidulų yra daugumoje daržovių, riešutuose, grūdų luobelėse, sėlenose.

Susidraugaukite su gerosiomis bakterijomis – probiotikais. Normaliai žmogaus žarnyne jų būna apie 2 kilogramus. Jų natūraliai yra ir paprastuose rauginto pieno produktuose, tokiuose kaip jogurtas ar kefyras.

Gerkite skysčius. Minimalus kiekis, reikalingas normaliam virškinimui – 1,5 litro vandens per dieną.

Antra – fizinis aktyvumas! Netapkite sporto klubų vergais ir neliekite prakaito kankindamiesi kilnodami svarmenis. Tačiau neužsiregistruokite į televizoriaus vergų gretas. Ir viena, ir kita kenkia virškinimui. Puiki išeitis – geras pusvalandis spartaus ėjimo kiekvieną dieną.

Atsisakykite žalingų įpročių. Nikotinas, alkoholis ir juose esantys toksinai suardo net pačius stipriausius skrandžius, o taip pat kepenis, kasą, žarnyną ir kitus virškinimo sistemos organus. Alkoholis ir nikotinas ne tik išbalansuoja žarnyno veiklą, bet neigiamai atsiliepia ir asmenybinėms savybėms. Mokykitės gyventi taikoje su aplinka, stresines situacijas priimkite kaip neišvengiamas ir vertinkite jas kaip gyvenimo patirtį.

Tikrinkitės sveikatą ir nepiktnaudžiaukite vaistais. Nenumokite ranka į kūno signalus, kurie gali būti rimtos ligos perspėjimas, neužsiimkite savigyda, atminkite, kad nuskausminamieji, priešuždegiminiai medikamentai, vartojami dideliais kiekais pažeidžia skandžio gleivinę, ilgainiui gali turėti įtakos vidurių užkietėjimui. O jeigu sergate virškinamojo trakto ir vidaus organų ligomis, laikykitės gydymo režimo.

Trijų žingsnių programa, padėsianti palaikyti sklandų virškinimą

Šios programos tikslas palaikyti sklandų žarnyno darbą, pagreitinti medžiagų judėjimą žarnyne ir taip išvengti toksiškų sankaupų jame bei palaikyti pakankamą virškinimo fermentų kiekį.

Pirmasis žingsnis – pakankamas gerųjų bakterijų – probiotikų kiekis. Jos palaiko normalią žarnyno mikrofloros sudėtį, kurios disbalansą gali sukelti netaisyklinga mityba, stresas, antibiotikų vartojimas, ilgalaikis ir negydomas vidurių užkietėjimas ir kt. Taip pat su amžiumi žmogaus organizme lėtėja gerųjų bakterijų dauginimasis.

Antrasis žingsnis – maistinės skaidulos, natūrali žarnyno šluota. Jos normalizuoja žarnyno veiklą aktyvindamos žarnų judesius. Vartojant probiotikus kartu su ląsteliena pasiekiamas daug geresnis efektas.

Trečiasis žingsnis – augalinės kilmės virškinimo fermentai, natūrali maisto skaidymą lengvinanti priemonė. Jie pagreitina organizme vykstančias chemines reakcijas tūkstančius kartų. Fermentai reakcijos metu nėra nei sunaudojami, nei pagaminami, jų pagrindinė funkcija – vieną lėtą reakciją pakeisti keliomis greitomis. Kuo aktyvesni fermentai, tuo greitesnis virškinimas ir didesnis lengvumo pojūtis. Virškinimo fermentai gali būti išskiriami virškinimo sistemoje (daugiausiai kasoje) ir papildomai gaunami su žaliu, šviežiu ir gyvu maistu. Pagrindinė virškinimo fermentų užduotis – virškinti riebalus, angliavandenius ir baltymus. Visas termiškai neapdorotas augalinis maistas turi savų fermentų. Tačiau ne visus produktus galime valgyti žalius arba valgome jų nepakankamai.

Komentuoti

Skaitytojų komentarai (3)

Pedro 2015 gruod. 30 11:37

Labiausiai veikia mūsų sveikatą tiesiogai -VIRŠKINIMO SISTEMA. Tik jos organų geras funkcionavimas užtikrina žmogui visapusišką sveikatą ir stiprų imunitetą, stiprią nervų sistemą, sveiką širdies kraujagyslių sistemą ir t.t. to pasieksime tik paruošus ir įgyvendinus individualią sveikatinimo ir gyvensenos programą. Rašykite sveikatinimas.info@gmail.com

salvijus 2014 gruod. 6 18:21

Sureguliuoti skrandžio sulčių rūgštingumą, atstatyti normalų vožtuvų darbą, įveikti rėmenį, GERL bei kitus chroniškus negalavimus galima natūraliomis priemonėmis, be cheminių preparatų. salavijasp@gmail.com

Pedro 2014 liep. 5 16:13

Virškinimo organų negalavimus įveikti, o taip pat ir sustiprinti savo organizmo gyvybines galias galima vartojant tik natūralius maisto papildus, bei kitas natūralias priemones. Neigti gali tik Tas, kuris nebandė tai daryti.