Prakaitavimo sutrikimai

Teksto dydis:

Prakaitavimo sutrikimai

2014 geg. 15 14:04

Prakaitavimas – tai odos prakaito liaukų gaminamo skysčio – prakaito išskyrimas. Apskaičiuota, kad žmogaus odos paviršiuje yra apie 2,5 milijonų prakaito liaukų. Daugiausia jų yra delnuose, pažastyse, paduose, kaktoje. Ramybės būsenoje žmogus kasdien išprakaituoja apie 500-600 ml prakaito. Tačiau sunkiai dirbdamas arba veikiamas aukštos aplinkos temperatūros žmogus per dieną gali išprakaituoti net 2500 ml prakaito. Prakaitas garuodamas šaldo kūno paviršių ir padeda reguliuoti kūno temperatūrą. Kartu iš organizmo pašalinamos susidariusios kenksmingos medžiagos, o tai palengvina inkstų darbą. Gausiai prakaituodamas žmogus su prakaitu netenka daug natrio chlorido, todėl būtina gerti pakankamą skysčių (mineralinio ar pasūdyto vandens) kiekį. Jei žmogus prakaituoja pirmoje nakties pusėje ir kūno temperatūra normali, tai ne ligos požymis. Gausus prakaitavimas paryčiui rodo infekciją.

Pernelyg gausus prakaitavimas (hiperhidrozė) – ligų ar padidėjusio nervingumo pasekmė. Hiperhidrozei būdingas matomas prakaitavimas, besitęsiantis ne mažiau 6 mėn., be akivaizdžios priežasties ir kai yra ne mažiau kaip du iš šių požymių:

  • abipusis ir maždaug simetriškas prakaitavimas,
  • prakaitavimas trukdo normaliai kasdienei veiklai,
  • padidintas prakaitavimas būna nors kartą per savaitę,
  • prasideda iki 25 metų,
  • paveldėjimas,
  • neprakaituojama miegant.

Prakaitavimo sutrikimo priežastys ir požymiai

Neprakaitavimas: įgimtas prakaito liaukų nebuvimas, sutrikęs prakaitavimo reguliavimo mechanizmas galvos smegenyse, įgimti odos pakitimai (per didelis plaukuotumas, prakaito ir riebalinių liaukų stoka, dantų ir nagų anomalijos), kai kurios odos ligos (sklerodermija, dermatitai).

Vietinis padidėjęs prakaitavimas: vien plaštakų ar padų prakaitavimas būdingas nervinės įtampos metu, labilią nervų sistemą turintiems žmonėms, nosies galo – sergantiems rachitu vaikams.

Bendras padidėjęs prakaitavimas gali būti sunkiai dirbant karštoje ir drėgnoje patalpoje, esant stipriai nervinei ar emocinei įtampai, psichinei traumai, šokui, širdies ir kraujagyslių nepakankamumui, klimaksui („karščio pylimai”), skydliaukės padidėjusiai funkcijai, sergant aktyviąja tuberkulioze (prakaituojama naktį), apsinuodijus beriliu.

Dvokus prakaitavimas: sergant šiltine – pelėsių kvapas, tuberkulioze – pelių, ūminiu reumatu – aštrus kvapas, inkstų ligomis – šlapalo, grybeliu – dvokus kojų kvapas.

Spalvotas prakaitas: mėlynas – nuo bakterijos Pseudomonas aeruginosa, žalias – nuo vario dirbant metalo rūdų kasyklose, kraujingas – sergant hemofilija, geltonas – gelta.

Stiprus prakaitavimas: sergant infekcinėmis (šiltine, maliarija, juodlige, plaučių uždegimu, tuberkulioze ir kt.), kai kyla ir krenta kūno temperatūra, ir kitomis (pielonefritu, hipertireoze (padidėjusi skydliaukės funkcija), plaučių pūliniu, endokarditu (širdies vidinio sluoksnio uždegimu), aortos vožtuvų nepakankamumu ir kt.) ligomis, trūkstant organizme magnio.

Diagnostika

Įvertinamas prakaitavimo pobūdis, atliekami tyrimai sutrikusio prakaitavimo kilmei nustatyti.

Komplikacijos

Delnų hiperhidrozę dažniausiai lydi padų hiperhidrozė, kuri gali virsti bromhidroze (nemalonaus kvapo prakaitavimu), komplikuotis infekcija ir odos maceracija (suminkštėjimas).

Patarimai

Kaip panaikinti nemalonų prakaito kvapą? Pirmiausia, pačiu seniausiu ir paprasčiausiu būdu – vandeniu ir muilu. Tačiau jis veikia neilgai. Tada į pagalbą pasitelkiamas dezodorantas ar antiperspirantas. Dezodorantas neutralizuoja kūno kvapą. Jo sudedamosios dalys sustabdo bakterijų augimą, kuris sukelia nemalonų kvapą. Tačiau dezodorantai nereguliuoja išskiriamo prakaito kiekio. Antiperspirantai sumažina prakaitavimą ir neutralizuoja prakaito kvapą. Bet kuri prakaitą mažinanti priemonė naudojama tuojau pat išsimaudžius, kai oda švari. Antiperspirantai negali būti naudojami ant pažeistos odos, pavyzdžiui, iš karto po skutimosi.

Kartais užtenka laikytis tam tikros dietos – valgyti mažiau aštrių produktų, riebaus maisto, saikingai vartoti alkoholį, gerti mažiau kavos ir kofeino turinčių gėrimų. Reiktų valgyti daugiau vaisių, daržovių, žuvies.

Komentuoti

Skaitytojų komentarai (1)

Aušra 2014 spal. 13 18:01

Ir taip aišku, kad reikia praustis, ir naudoti priemones nuo prakaito. Bet jeigu tai nepadeda!?