Ko nederėtų daryti prieš užmiegant?

Teksto dydis:

Ko nederėtų daryti prieš užmiegant?

2022 liep. 11 11:11

Turbūt visi norime greitai ir lengvai užmigti, vos padėję galvą ant pagalvės. Deja, ne visiems ir ne visada tai pavyksta. Moksliniai tyrimai rodo, kad daugelis praktikuoja blogus miego įpročius to net nežinodami, o tai ateityje gali sukelti rimtų pasekmių sveikatai.

Jei pakankamai ilgai gulėsite lovoje – užmigsite: mitas ar faktas

Mitas. Pasak ekspertų, gulėti lovoje net ir užmerktomis akimis ilgiau nei 15–20 minučių yra vienas blogiausių dalykų, mat toks elgesys įpratina smegenis susieti lovą su miego trūkumu. Tai gali net sukelti lėtinę nemigą, CNN sakė klinikinis psichologas ir miego ekspertas Michaelas Grandneris.

Anot jo, ilgai gulėti lovoje ir vis galvoti, kaip čia greičiau užmigus – tai tarsi sėdėti odontologo kėdėje ir laukti, kad greičiau viskas baigtųsi, todėl lova ilgainiui įgaus neigiamą asociaciją.

Jei naktį pabudote, neturėtumėte tikrinti savo išmaniojo telefono: mitas ar faktas

Faktas. Norint išsimiegoti ir ryte jaustis gerai pailsėjus, ekspertai pataria apskritai neimti išmaniojo telefono ar bet kokio kito mėlyną šviesą skleidžiančio prietaiso, einant į miegamąjį, likus bent valandai iki miego. Esant tokiai šviesai organizmas nustoja gaminti melatoniną – natūralią pagalbą organizmui ruošiantis miegui, o tyrimai parodė, kad mėlyna šviesa yra ypač toksiška, stengiantis užmigti.

Taigi, jei 20 minučių vartotės lovoje ir niekaip negalite užmigti, atsikelkite iš lovos, tačiau venkite ryškios šviesos, nežiūrėkite televizoriaus ir nenaršykite socialiniuose tinkluose. Geriau pritemdykite šviesą ir darykite ką nors nereikšmingo, pavyzdžiui, susidėkite gražiai kojines. Arba atsisėskite ir pabandykite ramiai, giliai pakvėpuoti.

Neturėtumėte leisti savo šuniui ar katei miegoti savo lovoje: mitas ar faktas

Nėra vienareikšmio atsakymo. Anksčiau bet kurio miego eksperto atsakymas būtų buvęs kategoriškas: „Lovoje gyvūnams – ne vieta“. Tačiau šiandien kai kurie ekspertai įžvelgia glaustymosi lovoje su savo augintiniu naudą, bent jau kai kurioms žmonių grupėms.

Pavyzdžiui, žmonėms, sergantiems depresija, turintiems nerimo ar potrauminio streso sutrikimą, gali būti naudinga miegoti su keturkoju lovoje, teigė miego specialistas dr. Raj Dasgupta, P.Kalifornijos universiteto Kecko medicinos mokyklos klinikinės medicinos docentas.

Tyrimai parodė, kad vaikams taip pat lengviau užmigti, kai jų lovoje augintinis. Tačiau prastai miegantiems ir ypač jautriems žmonėms miegą gali sutrikdyti per dažni „mikropabudimai“, šuniui ar katei gulint lovoje, o tai gali neigiamai atsiliepti sveikatai. Tokiais atvejais geriausia naminius gyvūnėlius nakčiai palikti jų guolyje ir neleisti į miegamąjį.

Vakaro mankšta sutrikdo miegą: mitas ar faktas

Anksčiau tai buvo laikoma faktu, tačiau dabar tai mitas, sakė dr. R.Dasgupta.

„Šiuolaikiniai duomenys rodo, kad mankšta bet kuriuo atveju yra geriau nei apskritai nesportuoti, be to, ji padeda sumažinti stresą ir leidžia lengviau užmigti“, – teigė miego specialistas. Žinoma, anot jo, prieš miegą nepatartina užsiiminėti itin aktyviu ar ekstremaliu sportu.

2011 m. atliktas tyrimas parodė, kad žmonės, kurie mankštinosi 35 minutes prieš pat miegą, miegojo taip pat gerai, kaip ir naktimis, kai visai nesportavo. Tačiau jei vakarinės treniruotės turi neigiamos įtakos jūsų miegui, specialistai pataria mankštintis, iki miego likus bent porai valandų, kad pulsas ir kūno temperatūra spėtų sugrįžti į normos ribas.

„Jei manęs paklaustumėte, koks yra tinkamiausias laikas mankštintis, mano manymu, geriausia tai daryti rytais lauke. Tai padeda atkurti cirkadinį ritmą ir dieną pradėti energingai“, – pridūrė dr. E.Dasgupta.

Savaitgaliais galima ilgiau pamiegoti ir kompensuoti miego trūkumą: mitas ar faktas

Daugelis tuo tiki, deja, mokslas sako, kad klystame. Galime geriau jaustis ilgiau pamiegoję šeštadienio ar sekmadienio rytą, tačiau tai kenkia bendrai mūsų miego sveikatai, sako ekspertai. Savaitgaliais ar darbo dienomis nuolat keičiant pabudimo ir ėjimo miegoti laiką, miego ritmai išsibalansuoja, tokiu būdu sutrinka organizmo cirkadinis ritmas.

Miego ekspertas M.Grandneris pataria nesivadovauti šiuo mitu ir eiti miegoti bei keltis kiekvieną dieną tuo pačiu metu, nesvarbu, tai būtų savaitgalis ar atostogos: „Smegenims patinka reguliarumas ir nuspėjamumas. Kiekvieną dieną pabudę tuo pačiu metu ir atlikę mankštą, jūs sureguliuosite dienos ritmą bei suteiksite sau daugiau energijos ir geros nuotaikos“.

Parengta pagal: edition.cnn.com

Komentuoti