Kas gina pacientų teises? Įstatymai ir 10 patarimų

Teksto dydis:

Kas gina pacientų teises? Įstatymai ir 10 patarimų

2010-10-20 09:37

Ką mes žinome apie paciento teises? Kas atsitinka, kai jos būna pažeidžiamos? Kokie įstatymai jas reglamentuoja, kokios institucijos jas prižiūri? Ką žinome apie tai, kas mūsų laukia susirgus? Patekus į ligoninę? Ar galime būti tikri, kad gausime kokybiškas paslaugas? Kas ir kaip užtikrina gydymo paslaugų kokybę?
O ar žinome, kiek pacientų suserga lėtinėmis ligomis, tampa neįgaliais ar net miršta dėl medicininių klaidų? Beje, ar žinome, kiek per mokesčius esame sukaupę lėšų tam, kad ligos atveju gautume reikiamą gydymą? Kaip, kur ir kada tie pinigai yra panaudojami, jei mes nesergame? O jei susergame? Kaip galime disponuoti tais sukauptais pinigais, bent iš dalies? Jei aš nerūkau, negeriu, sveikai maitinuosi, kodėl turiu savo pinigus skirti nesirūpinančiam savo sveikata? Jei žinau savo sveikatos problemas ir kur man dėl jų kreiptis, kodėl turiu kankintis milžiniškose eilėse pas šeimos gydytoją? Kodėl turiu išlaikyti blogai savo darbą organizuojančią ligoninę arba nekvalifikuotą mediką? Kodėl turiu ieškoti „kūrybiškų“ būdų gauti kokybiškesnes medicinines paslaugas? O ką, jei rimtai susirgę tiesiog pristingame jėgų, žinių, informacijos išsikovoti sau priklausantį gydymą? Beje, kur yra vadinamieji visuomenės sveikatos specialistai ir ką jie daro?
 
LR Konstitucijos, 53 straipsnis skelbia: Valstybė rūpinasi žmonių sveikata ir laiduoja medicinos pagalbą bei paslaugas žmogui susirgus. Įstatymas nustato piliečiams nemokamos medicinos pagalbos valstybinėse gydymo įstaigose teikimo tvarką.
 
Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymas garantuoja: 
  • teisę į kokybišką sveikatos priežiūrą,
  • teisę į prieinamą sveikatos priežiūrą,
  • teisę rinktis gydytoją, slaugos darbuotoją, sveikatos priežiūros įstaigą, diagnostikos bei gydymo metodikas,
  • teisę į informaciją,
  • teisę nežinoti su sveikata ar gydymu susijusios informacijos,
  • teisę atsisakyti dalyvauti mokymo procesuose, moksliniuose ir medicinos bandymuose,
  • teisę atsisakyti gydymo,
  • teisę skųstis,
  • teisę į privataus gyvenimo neliečiamumą,
  • teisę į žalos sveikatai atlyginimą.
Kiti įstatymai:
 
Sveikatos sistemos įstatymas
 
 
Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymas
 
 
Sveikatos draudimo įstatymas
 
 
Civilinis kodeksas (Šeštoji knyga)
 
 
Kokios institucijos yra atsakingos už pacientų teisių apsaugą?
Pacientai dėl sveikatai padarytos žalos atlyginimo gali kreiptis į atitinkamą komisiją 
Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) 2004 m. gruodžio 8 d. sveikatos apsaugos ministro įsakymu Nr. V-874 sudaryta Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisija . Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisijos nuostatai.
Daugiau informacijos apie Komisijos sudėtį, teisnius aktus, veiklą ir pan.:
Nerija Stasiulienė (Paciento sveikatai padarytos žalos nustatymo komisijos pirmininko pavaduotoja)
SAM Teisės skyrius
Tel. (8 5) 266 14 26
[email protected]

Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisijos sekretorė Gintarė Gavelytė(tel. (8 5) 2 66 14 27, [email protected])
Valstybinė medicininio audito inspekcija prie SAM
Direktorė Ramunė Navickienė
Tel. (8 5) 216 99 17
Faks. (8 5) 216 99 34
[email protected]
Šiltnamių 29, Vilnius  
Lietuvos bioetikos komitetas
Pirmininkas Eugenijus Gefenas
Tel. (8 5) 212 45 65
Faks. (8 5) 212 45 65
[email protected]
Vilniaus 33, Vilnius
 
Informacija atnaujinta: 2009-05-01
 
 
10 PATARIMŲ PACIENTAMS
 
1. Geriau užduokite per daug klausimų negu per mažai.
Svarbu suprasti savo ligą, tai, kas su jumis daroma, kokius duomenis apie jūsų sveikatos būklę gydytojas jau turi ir koks gydymas jums skirtas. Jeigu nesuprantate atsakymo, prašykite paaiškinti dar kartą taip, kad suprastumėte.
2. Informuokite gydytoją apie savo įpročius, gyvenimo būdą, net jei jis pamiršta pasiteirauti.
Reikėtų informuoti medikus apie vartojamus vaistus, įskaitant alternatyvų gydymą, maisto papildus, dietą ir kt. Nepamirškite pasakyti, jei esate alergiškas vaistams ar maistui.
3. Užsirašykite.
Sirgdami veskite dienoraštį. Pravartu užsirašyti kilusius klausimus, kuriuos vėliau galėsite užduoti medikams.
4. Jeigu operuositės, svarbu su gydytoju smulkiai aptarti kas ir kaip vyks.
Galite paprašyti gydytojo, kad ant odos pažymėtų tą vietą, kuri bus operuojama. Būtinai nuodugniai išsiaiškinkite visas galimas komplikacijas, pooperacinio laikotarpio ypatumus, alternatyvius gydymo būdus.
5. Prašykite objektyvių, tyrimais pagrįstų savo sveikatos rodiklių.
Prašykite, kad gydytojas atliktų medicininius tyrimus, patvirtinančius jūsų sveikatos būklės dinamiką. Jei Ligonių kasos jų nefinansuoja, užmokėkite patys, bet nepasikliaukite tik subjektyviais medikų stebėjimais ir stereotipinėmis išvadomis, nes jūsų atvejis individualus.
6. Išsiaiškinkite, kaip tęsti gydymą
Kai jus išrašo namo, klauskite, kaip, kur ir kiek laiko turi būti tęsiamas gydymas, ką jums reikia daryti. Labai svarbu užtikrinti tinkamą gydymo tęstinumą, nes profesionaliai atliktai operacijai gali pakenkti netinkama pooperacinė slauga ir per anksti nutrauktas gydymas.
7. Sakykite, jei skauda. 
Svarbu, kad gydytojas žinotų visus simptomus, net kai skauda kitur nei sergančią vietą.
8. Būkite informuoti apie vaistus.
Turite žinoti savo vaistų pavadinimą, kaip jie veikia ir kiek laiko juos reikia  vartoti. Jeigu vaistų daug, pasidarykite sąrašą. Išsiaiškinkite vaistų šalutinį poveikį, pasiteiraukite, koks maistas ar gėrimai gali turėti neigiamą sąveiką su vartojamais medikamentais.
9. Sužinokite dar vieną nuomonę.
Idealu, jeigu apie jūsų susirgimą ir gydymą savo nuomonę išsakys dar vienas specialistas. Skirkite laiko informacijos apie savo ligą paieškai internete. Pravartu pasidomėti ir panašų gydymą patyrusių ligonių patirtimi.  
10. Žinokite savo teises.
Jūs turite teisę į kokybišką diagnostiką, gydymą, reabilitaciją, informaciją apie savo sveikatą, tyrimus, jūs galite rinktis gydymo įstaigą, mediką ir kt. Nebūkite kuklūs, savo teises įgyvendinkite drąsiai.

Komentuoti

Skaitytojų komentarai (20)

Ligita 2017-12-16 11:45

Sveiki, noreciau atsakymo i man dominanti klausima, nuveziau mama su aukstu kraujospudziu i priemimo skyriu, jos kraujospudis bubo 180-190, tai tesesi jau visa savaite, keite seimos gydytoja ir vaistus ir didino dozes, taciau niekas nesikeite. Ryte tik pabudus spaudimas 190, tai teoriskai pries insultinis sindromas. Nuvykos i priemimo skyriu, po ilgu prasymu buvo pastatyta lasaline su magniu ir kraujospudi mazinanciais vaistais. Ko pasekoje mums spudimas sukilo iki 205, aisku daktarai ramiai po laselines isleido namo, sake kreiptis i seimos gydytoja, sake priemima atvykti jai prades tirpti rankos, kojos, ar atsiras nejautra veide. Tai reiskia jai tau nera insulto su nebusi guldomas i ligonine tyrimams, o lauksi insulto. Siaip sau spaudimas nekyla, galimas daiktas kazkuris organas nefunkcionuoja tinkamai, taciau reikia kreiptis i seimos gydytoja, o kol gausim talona gausim ir insulta. Ka mes turetume daryti tokioje situacijoje, ka turejo dartyti priemime, ar neturejo mama paguldyti tyrimams?

Indrė 2017-10-20 16:14

Norėjau paklausti, kur kreiptis, kai atsinaujina Laimo liga. Dabartiniais kraujo tyrimais turiu ir ūminę ir lėtinė Laimo ligą. Prieš 5 metus taip pat gydžiausi pas infektologą dėl Laimo ligos, kraujo tyrimo turėjau per pykčius išsireikalauti infektologo. Gauti rezultatai nebuvo man pakomentuoti. kiek pastebėjau, tyrimo rezultate uždėtas štampas buvo ,,TEIGIAMA". Tai gal lėtinė liga yra prieš 5 metus neišgydytos ligos pasekmė? Kaip tai sužinoti?

Olegas 2017-10-09 14:36

Kur kreiptis del mediku ar ligonines personalo aplaidumo, cinosko ignoravimo ir sunkios bukles pacientes ismetimo, kaip suns is ligonines. per 2 dienas 3 lugonines isspyre, ar suvokiat?
vezioja greitoji apie 100 km i viena puse. Kur kreiptis pagalbos?